English
مشاهده خبر
سوالات متداول تدریس در خبرنامه دی ماه

سوال 7- مدت زمان مناسب برای طول امتحان را چگونه برآورد نمائیم؟

 

پاسخ:

  • نیم دقیقه برای هر سوال صحیح-غلط
  • یک دقیقه برای هر سوال چهار جوابی ( که مستلزم محاسبات و حل  مسئله نباشد.)
  • دو دقیقه برای سوالات با پاسخ کوتاه ( دو سه جمله ای)
  • ده دقیقه برای سوالات با پاسخ تشریحی طولانی
  • سی دقیقه برای سوال با پاسخ گسترده و مقاله ای

پنج تا ده دقیقه را هم برای مرور پاسخ ها به دانشجویان وقت بدهید.

 

منبع : کتاب نوآوری در آموزش مهندسی تالیف دکتر حسین معماریان انتشارات دانشگاه تهران. چاپ سوم 1397

 

******************************

 

سوال 8- چگونه سوالات مناسب برای امتحان طرح نمائیم؟

 

پاسخ: با توجه به اینکه بر اساس طبقه بندی  بلوم (Bloom)و مدل اصلاح شده آن توسط آندرسون (Anderson)، یادگیری دارای سلسله مراتب مختلفی به شکل هرم است، جهت سنجش یادگیری در سطح مختلف نیز سوالات متناسبی می‌بایست طرح گردد.

  1. پایین ترین سطح یادگیری به "یادآوردن یک سری اطلاعات" یا "حفظ کردن"  است (remember): ممکن است دانشجو مطلب را واقعاً نفهیده باشد و طوطی وار آنها را بیان نماید.

سوالات امتحانی که در این رده قرار می گیرند معمولاً از این کلمات استفاده می‌کنند:

  • ...........را تعریف کنید. 
  • چه کسی...........
  • چه تاریخی...........
  • کجا...........
  • چگونه...........
  • ........... را نام ببرید.
  • یادگیری در یک سطح بالاتر توانایی "درک کردن" است (comprehend/ understand) :

  در این سطح دانشجو می‌بایست توانایی خلاصه کردن، شرح دادن به زبان خود، مرتب کردن، سازماندهی نمودن را داشته باشد.

نمونه سوالات:

  • کدام موارد نشان دهنده...........هستند؟
  • موارد زیر را طبقه بندی نمائید.
  • ........... را توضیح دهید.
  • یک سطح بالاتر یادگیری "به کاربردن" است apply)  :  در این سطح دانشجو می‌تواند معلومات خود را در شرایط و مسائل جدید به کار ببرد.

نمونه سوالات:

  • مسئله زیر را حل کنید.
  • ........... را محاسبه نمائید.
  • درجه بعدی یادگیری "تجزیه و تحلیل کردن" است analyze):  در این سطح دانشجو می‌تواند مطلبی را به اجزاء تشکیل دهنده آن تقسیم نماید و روابط بین اجزاء را درک  و الگوها را استخراج کند.

نمونه سوالات:

  • چه ارتباطی بین  ........... و ........... وجود دارد؟
  • چه نتیجه ای از ........... می‌توان گرفت؟
  • چه شواهدی دال بر ........... وجود دارد؟
  • یکی از بالاترین سطوح یادگیری "ارزیابی کردن" است  (Evaluation): در این سطح دانشجو توانایی نقد و قضاوت کردن بر اساس معیارهای مشخص را داراست 

نمونه سوالات:

  • چگونه ...........  را اولویت بندی می‌نمایید؟
  • اهمیت ........... در چیست؟
  • کدام مورد را انتخاب می‌کنید؟
  • آیا با ........... موافق هستید؟
  • بالاترین سطح یادگیری توانایی ترکیب  اطلاعات مختلف به شیوه‌ای متفاوت و خلق محصول یا ایده جدید است    (Create ):

نمونه سوالات:

  • چه تغییراتی در زمینه...........ایجاد می‌کنید؟
  • ........... را طراحی کنید.
  • چگونه می‌توان ........... را بهبود بخشید؟

 

منابع:

https://lo.unisa.edu.au/mod/book/view.php?id=611025&chapterid=106371

https://www.bloomstaxonomy.org/Blooms%20Taxonomy%20questions.pdf

http://faculty.academyart.edu/faculty/teaching-topics/teaching-curriculum/enhancing-teacher-student-interaction/different-types-questions-blooms-taxonomy.html

کتاب نوآوری در آموزش مهندسی تالیف دکتر حسین معماریان انتشارات دانشگاه تهران. چاپ سوم 1397

 

تعداد بازدید : 239
تاریخ انتشار : 1398/10/27 - 11:55
استعلام وضعیت عضویت
کلیه حقوق این وب سایت برای انجمن آموزش مهندسی ایران محفوظ است.