English
مشاهده خبر
سوالات متداول تدریس در خبرنامه بهمن ماه

سوال 9- جلسه اول تدریس در یک ترم را چگونه شروع نمائیم؟

جلسه اول تدریس در هر ترم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دانشجویان در این جلسه به ارزیابی استاد می پردازند  از جمله چقدر رسمی / غیر رسمی است، چگونه می بایست با وی تعامل داشته باشند، نحوه ارزشیابی در طول ترم به چه صورت است؟  همچنین اهداف درس و انتظارات از دانشجو می بایست به طور شفاف بیان شود.

8 هدف اصلی در این جلسه دنبال می‌شود:

1-     ایجاد یک تصویر مثبت ( لباس مناسب استاد، چیدمان کلاس، آغاز به موقع کلاس)

2-     معرفی مناسب استاد ( به طور مستقیم از گفتار و غیر مستقیم از رفتار وی)

3-     بیان اهداف درس، انتظارات از دانشجو و  نحوه نمره دهی

4-     کمک به دانشجویان جهت آشنایی با یکدیگر

5-     شمائی کلی از یک جلسه تدریس شما

6-     ارزیابی از دانش قبلی دانشجویان در موضوع درس

7-     انگیزه بخشیدن به دانشجویان در خصوص موضوع درس ( اهمیت آن و بویژه در صورت امکان ارتباط آن با موضوعات روز جامعه)

8-     اطلاع رسانی به دانشجویان در خصوص قوانین کلاس

 

منبع :  https://www.cmu.edu/teaching/designteach/teach/firstday.html

 

****************************************************

 

سوال 10- روش Think-pair-shareرا چگونه می توان در کلاس اجرا نمود؟

جهت مشارکت دادن دانشجویان در سر کلاس روش­های مختلفی وجود دارد که یکی از متداول ترین آنها روش Think-pair-share است که به زبان فارسی در اصطلاح "فکر کن، جفت شو، سهیم شو" نامیده می‌شود. در این روش استاد یک موضوع کلیدی و مهم در مباحث درس را انتخاب نموده و با مطرح نمودن یک سوال در ابتدا از دانشجویان می‌خواهد که به پاسخ آن فکر کنند. سپس با تقسیم کلاس به گروه­های مختلف از آنها می‌خواهد که در گروه خود در خصوص پاسخ آن بحث نمایند. در انتها نظر گروه­های مختلف در مورد آن در کلاس مطرح شده و با مشارکت استاد جمع بندی می‌گردد.

ویدئوی زیر نحوه اجرای آن در یک کلاس دانشگاهی را نشان می‌دهد:

https://www.aparat.com/v/jpBoE/Active_Learning_Strategy%3A_Think-Pair-Share

تعداد بازدید : 144
تاریخ انتشار : 1398/11/29 - 11:52
استعلام وضعیت عضویت
کلیه حقوق این وب سایت برای انجمن آموزش مهندسی ایران محفوظ است.