به همت آقای دکتر علی مقداری، سر دبیر ژورنال و عضو هیأت مدیره این انجمن آموزش مهندسی ایران، ژورنال «پژوهش در آموزش مهندسی Engineering Education Research (EER)» توسط موسسه انتشاراتی Springer منتشر می شود. هدف این نشریه ایجاد همگرایی و برقراری پیوند میان گروه متنوعی از دانشمندان حوزه آموزش و متخصصان حرفه ای با ترویج پژوهش و گفتگو برای دستیابی به روش های ارائه آموزش برتر مهندسی است. زمینه " آموزش مهندسی"، شامل خبرگانی از میان استادان رشته های مهندسی، مهندسان فعال در صنایع گوناگون، و پژوهشگرانی با پیشینه های آموزشی-پژوهشی چند رشته ای متعدد را در برمی گیرد.
EER می کوشد متخصصان حرفه ای، آموزشی و دانشی را با یکدیگر پیوند دهد و بدنه ای از دانش را ایجاد کند، بطوریکه منجر به پیشرفت های چشمگیر و تبادل اطلاعات پیشرفته درخصوص یادگیری، توسعه، تعلیم و آموزش در زمینه مهندسی گردد. هدف اصلی EER تقویت نوآوری و تعالی آموزشی به نفع دانشجویان رشته های مهندسی است.
هدف ما ارتقاء تعالی در آموزش مهندسی با تبدیل شدن به یک ارائه دهنده جهانی دانش قابل دسترس و با کیفیت بالا، ایجاد درک الزامات و چالش های مربوط به توسعه مهارت های مهندسی در همه سطوح و در نهایت تسهیل و رشد آموزش مهندسی در سراسر جهان است. اولویت راهبردی ما اتصال افراد در زمینه آموزش مهندسی از طریق دانش، مهارت و جامعه است. EER به عنوان یک مجله بین المللی و چند رشته ای که مقالات چاپ شده در آن توسط هیأت تحریریه ای از خبرگان این حوزه به داوری می رسد، به ارائه بستری برای انتشار تحقیقات پیشرفته علمی و کاربردی در زمینه های فناوری های آموزشی و مهندسی اختصاص یافته است.
بر این اساس، مجله " پژوهش در آموزش مهندسی" از صاحبنظران و علاقه مندان به " آموزش مهندسی" دعوت می کند تا با ارائه انواع مقالات، به ویژه مقالات پژوهشی و مقالات مروری که در بردارنده مطالعات اصلی و نوآورانه در زمینه دانش نظری، روش شناختی و موضوعی آموزش مهندسی باشد، باعث پیشرفت تحقیقات، مهارت های عملی و سیاست گذاری آموزش مهندسی شوند. این امر بستر مناسبی را برای محققان علاقمند فراهم می کند تا ایده ها، یافته ها و آخرین تحولات آموزش مهندسی و فن آوری های آموزشی و تأثیر آنها بر جامعه را ارائه دهند.
موضوعات محوری در این ژورنال شامل موارد زیر هستند:
- ارزیابی و اعتبارسنجی برنامه های مهندسی
- ابتکارات نوآورانه با هدف تقویت یادگیری دانش جویان و استخدام پذیری
- مهندسی اجتماعی-شناختی و بین فرهنگی
- فلسفه مهندسی و فناوری
- دستورالعمل های مجازی و یادگیری آنلاین
- سیاستگذاری آموزشی، مدیریت و رهبری
- مهارت های ارتباطاتی، زبانی و عمل گرایی در مهندسی
- عوامل انسانی، همگرایی سیستمی و پایداری
- آموزش مبتنی بر فناوری های نوظهور
- خلاقیت از طریق همکاری های بین رشته ای و کار تیمی
- نوآوری مهندسی و تنوع گرایی
- آموزش STEM(علوم ، فناوری ، مهندسی ، ریاضیات)
- روانشناسی مهندسی و ارگونومی شناختی
- مربیگری و تسهیل در کارآفرینی
- روش های آموزش رسانی و ارزیابی یادگیری
- یادگیری پروژه محور یا مبتنی بر حل مسئله PBL
- رهبری اخلاقی و آموزش مدیریت اجرایی
- آموزش ترکیبی و یادگیری حضور
- فرهنگ مهندسی و تجربه با جامعه چند هویتی (نژاد، جنسیت، و غیره)
- نقش پرورش در آموزش مهندسی
- مفاهیم آستانه و یادگیری دانشجویان
اعضای هیأت تحریریه
-
Prof. Ali Meghdari, Sharif University of Technology
-
Prof. Ali Ashrafizadeh, KN Toosi University of Technology
-
Prof. Hossein Memarian, University of Tehran
-
Prof. Reza Faraji Dana, University of Tehran
-
Prof. Abbas Bazargan, University of Tehran
-
Prof. Mahmoud Yaghoubi, Shiraz University
-
Prof. Mohammad Hassan Saidi, Sharif University of Technology
-
Prof. Abdullah Ambusaidi, Sultan Qaboos University
-
Prof. Mohammad Hassan Panjeshahi, University of Tehran
-
Prof. Mohammad Karamouz, University of Tehran
-
Prof. Ali Chamkha, Prince Mohammad Bin Fahd University
-
Prof. Abbas Maleki, Sharif University of Technology
-
Prof. Amir Zeid, American University of Kuwait
-
Prof. Ahmed Abu Hanieh, Birzeit University
-
Dr. Hamed Moayeri Kashani, Islamic Azad University-West Tehran Branch
-
Prof. Mohsen Shahinpoor, University of Maine
-
Prof. Rahmat Sotudeh Gharebagh, University of Tehran
-
Prof. Minoo Alemi, Islamic Azad University-West Tehran Branch
-
Prof. Mahmoud Reza Delavar, University of Tehran
-
Prof. Mahmoud Kamarei, University of Tehran
-
Prof. Behrokh Khoshnevis, University of Southern California
-
Prof. Seyed Mohsen Haeri, Sharif University of Technology
-
Dr. Julia M. Puaschunder, Columbia University
نویسندگان محترم مقالات می توانند مقاله خود را از طریق لینک زیر بطور مستقیم بارگذاری نمایند:
https://www.editorialmanager.com/snas
مقالات ارسالی بایستی بر مبنای دستورالعمل زیر تهیه و تنظیم شوند:
https://www.springer.com/journal/42452/submission-guidelines
لطفاً طی فرایند ارسال مقاله، عنوان Topical Collectionرا از زیر منو در بخش Editorial Managerانتخاب نمایید.