مریم قصابزاده سریزدی، محمدنعیم مرادی
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اهمیت نقش فناوری های نوین در آموزش مهندسی با شیوع بیماری کرونا به خوبی نمایان شد و سریع تر از آنچه تصور میشد، این فناوری ها در آموزش به کار گرفته شدند. تصمیم داریم در “خبرنامه انجمن آموزش مهندسی ایران” سلسله مباحثی را به معرفی فناوری های مورد استفاده در آموزش مهندسی اختصاص دهیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی نماییم. اولین موضوعی که به این منظور انتخاب شده است، آزمایشگاه های مجازی است که بخش اول آن در این شماره خبرنامه ارائه میشود.
آزمایشگاه های مجازی در آموزش مهندسی (بخش اول)
مقدمه: آزمایشگاه های مجازی به عنوان جایگزین آزمایشگاه های فیزیکی، به منظور انجام آزمایشهای شبیهسازی شده در حوزههای مختلف علم، فناوری و مهندسی (STE) استفاده میشوند. در این آزمایشگاهها، آزمایش بر روی یک بستر برخط، به صورت سرور و یا وبسایت تنظیم میشود که کاربران از طریق اینترنت در هر زمان و مکان دلخواه به آن دسترسی دارند. نرمافزار آزمایشگاه مجازی به منظور یادگیری تعاملی، مبتنی بر شبیهسازی پدیدههای واقعی است و شامل برنامههای شبیهسازی، واحدهای آزمایشی دربرگیرنده دادهها و ابزارهایی است که بر دادههای واحد آزمایشی عمل کرده و نتایج مد نظر را تولید میکنند. ادامه