معرفی کتاب آموزش فنی و مهندسی در ایران

رصد

در بیش از هشت دهه، که از آغاز آموزش عالی دانشگاهی در ایران می‌گذرد، آموزش مهندسی، فراز و فرودهای چندی را پشت‌ سر گذارده است. در چند دهۀ گذشته، رشد جمعیت و افزایش اقبال به‌ آموزش عالی در کشور باعث شد که برای هر فرصت تحصیلی، چند متقاضی وجود داشته باشد. در چنین شرایطی بود که رشد سریع مراکز آموزشی در دستور کار قرار گرفت. این فرایند، چالش‌ چندی را به‌ همراه داشت و سوال‌هایی را در مورد آموزش و دانش آموختگان مهندسی کشور و رابطه آن با بازار کار مهندسی، مطرح کرد:

  • سالیانه چه تعداد دانش آموخته مهندسی وارد بازار کار کشور می‌‌شود؟
  • کیفیت آموزش‌های ارائه شده تا چه حد نیاز صنعت را برآورده می‌کند؟
  • نیاز صنعت به‌ دانش آموختگان رشته‌های مختلف مهندسی چقدر است؟
  • در 5 سال آینده، صنعت کشور قادر به‌ جذب چه تعداد دانش‌آموخته مهندسی است؟ و …

در کشور ما، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همه ساله آمار آموزش عالی را منتشر می‌کند. این در حالی است که کمتر دیده شده است که وزارتخانه‌های صنعتی، قدرت جذب سالیانه و پیش‌بینی میزان پذیرش 5 ساله مهندسان در بخش دولتی و خصوصی آن صنعت را اعلام نمایند. آمار و اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مورد چندان راهگشا نیستند. به‌ دلیل این نا‌همخوانی، در یکی دو دهه اخیر، برنامه ریزی برای گسترش مراکز، رشته‌ها، گرایش‌ها و مقاطع تحصیلی مهندسی، از هماهنگی لازم برخوردار نبوده است. برای شناخت بیشتر شرایط پیش آمده و ارائه راهکارهای اصلاحی، انجمن آموزش مهندسی ایران، مشترکاً با همکاری کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، گردآوری، تحلیل و انتشار ادواری اطلاعات مرتبط با آموزش عالی مهندسی و در صورت امکان بازار کار مهندسی کشور را در دستور کار قرار دادند. قدم اول در این فرایند، مستند سازی و ساماندهی آمار سالیانه آموزش مهندسی کشور است. قدم بعدی در این زمینه، دستیابی به‌ اطلاعات بازار کار مهندسی است. متأسفانه ساختار خاصی در ارتباط با شناسایی وضعیت بازار کار مهندسی در کشور وجود ندارد و لازم است سیستمی، با توجه به تجربیات موفق دیگر کشورها، برای دستیابی به‌‌ این دسته از داده‌‌ها، طراحی و به‌ اجرا در آید. کتاب حاضر نتایج پژوهشی را که کرسی یونسکو در آموزش مهندسی در زمینه مستند سازی آموزش مهندسی  انجام داده است را عرضه می‌کند. در این کتاب وضعیت آموزش فنی و مهندسی کشور در سال تحصیلی 95-96 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این بررسی، به نحو زیر در 10 فصل سامان یافته است:

  1. آموزش فنی و مهندسی در ایران
  2. برنامه‌های آموزش فنی و مهندسی
  3. مراکز آموزش فنی و مهندسی
  4. دانشجویان و دانش آموختگان فنی و مهندسی
  5. اعضای هیأت علمی فنی و مهندسی
  6. توزیع جغرافیایی آموزش فنی و مهندسی
  7. آمار رشته‌های اصلی تحصیلی فنی و مهندسی
  8. آموزش برخط فنی و مهندسی
  9. آموزش فنی و مهندسی در زیر نظام‌های دیگر
  10. پی‌نوشت

چاپ اول کتاب آموزش فنی و مهندسی در ایران، در سال 1399 منتشر شد. به دلیل تقاضاهایی برای دریافت نسخه‌ای از این کتاب و تمام شدن نسخ چاپی، نسخۀ الکترونیکی کتاب، در پاییز 1401 در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.                                                                                         

حسین معماریان

رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی و عضو هیأت مدیره انجمن آموزش مهندسی ایران  

نسخه الکترونیکی این کتاب از اینجا قابل دریافت است.

دیدگاهی بنویسید

درباره ما

 نظام آموزش مهندسی از مهمترين عناصر پيشرفت و توسعه جوامع محسوب می شود و لازم است وظايف آن به صورت مستمر و همگام با پيشرفت های جهانی درحوزه های مرتبط با علم و فناوری، بازبينی و باز تعريف شود. اين امر در كشورهای توسعه يافته سال ها است كه به صورت بسيار ريشه دار و عميق و با برگزاری كنفرانس ها، كارگاه های آموزشی، انتشار مجلات علمی و كتب تخصصی متعدد پيگيری می شود.

آخرین اخبار و مقالات

ارتباط با ما

نشانی دبیرخانه : تهران – خیابان طالقانی (بین وصال و قدس) – پلاک 429 – واحد 1

 

شماره تماس : 02188992215

 

ایمیل : isee@isee.ir

در خبرنامه انجمن آموزش مهندسی ایران عضو شوید

درخبرنامه انجمن آموزش مهندسی ایران عضو شوید و از آخرین اخبار این رویداد اطلاع پیدا کنید