کتابچه الکترونیکی «مجموعه یادداشت هایی در رابطه با ده مهارت برتر مورد نیاز در سال 2025 به اعتقاد WEF»

aa41c1a7380c28315fe454e05ef11aaec663cc0e

پیشگفتار 

احتمالاً بسیاری از ما در گفتگوی با دوستانمان از صنعت شنیده ­ایم که دانشکده ­های مهندسی، بسیاری از «مهارت­ های لازم» را به دانش­ آموختگان خود نمی ­آموزند. پیش از آنکه بخواهیم درباره صحت این گفته صحبت کنیم، باید درباره واژه «مهارت» تعریف دقیق­تری داشته باشیم. «مهارت» در زبان فارسی هم در ترجمه «skill» به کار می رود و هم در ترجمه «expertness». اینکه دانشکده های مهندسی ما چقدر وظیفه دارند که «expertness» را به دانشجویان خود بیاموزند محل بحث است (که در این مجال نمی گنجد) اما اینکه چه مجموعه ای از مهارت­ ها به معنای skills برای همه انسان ­ها و از جمله دانش آموختگان دانشکده­ های مهندسی ضروری هستند، چند سالی است که مورد توجه مجمع جهانی اقتصاد قرار گرفته است. مستقل از این که آیا این فهرست جامعیت لازم را خصوصاً با توجه به فرهنگ فعلی حاکم بر دانشگاه­های ما دارا است و یا نیاز به ترمیم دارد، نگاه به آن و مقایسه آن با فهرست­های قبلی ارائه شده توسط مجمع جهانی اقتصاد، آموزنده و تأمل برانگیز است.

   با نگاهی به یازده یادداشت پیشرو (شامل یادداشت مقدمه و ده یادداشت درباره ده مهارت مورد نیاز انسان­ ها در سال ۲۰۲۵ از نگاه مجمع جهانی اقتصاد)، مشاهده خواهید کرد که هدف اصلی نگارنده، بیش از آنکه بحث مفصل و تشریح هر یک از مهارت­های ده گانه باشد اولاً ایجاد دغدغه در اعضای محترم هیات علمی و دانشجوهای عزیز در خصوص ضرورت یادگیری آن مهارت­ ها است و ثانیاً اشاره به مقالات یا کتاب‌هایی است که بتواند خوانندگان علاقمند را در مسیر مطالعه و تفکر بیشتر رهنمون سازد.

   نکته مهم دیگری که لازم است در اینجا بر آن تکیه شود، تفاوت بین آشنایی با یک مهارت نرم مثلاً خلاقیت است با ملکه شدن آن مهارت در انسان. ضروری است خودمان را به تمرین مهارت­ های مختلف و سپس محاسبه نفس درباره هر یک از آنها مقید کنیم.

    در پایان لازم است از انجمن آموزش مهندسی ایران که بنده را لایق دانستند و این یادداشت­ ها را منتشر کردند، تشکر کنم. همچنین از همکاران و دانشجوهای عزیزی که بنده را با نظرات خود مورد لطف قرار می دهند، صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

مطلب فوق، پیشگفتار کتابچه الکترونیکی «مجموعه یادداشت هایی در رابطه با ده مهارت برتر مورد نیاز در سال 2025 به اعتقاد WEF» است که به کوشش دکتر رضا لطفی تدوین شده است. هر یک از 11 یادداشت آمده در این کتابچه، به ترتیب در خبرنامه های یک سال گذشته (شهریور ماه 1400 – تیرماه 1401)، درج شده بود. این کتابچه، از لینک زیر قابل دریافت است.

 کتابچه الکترونیکی مجموعه یادداشت ها

انجمن قدردان زحمات دکتر لطفی است و برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون دارد. 

دیدگاهی بنویسید

درباره ما

 نظام آموزش مهندسی از مهمترين عناصر پيشرفت و توسعه جوامع محسوب می شود و لازم است وظايف آن به صورت مستمر و همگام با پيشرفت های جهانی درحوزه های مرتبط با علم و فناوری، بازبينی و باز تعريف شود. اين امر در كشورهای توسعه يافته سال ها است كه به صورت بسيار ريشه دار و عميق و با برگزاری كنفرانس ها، كارگاه های آموزشی، انتشار مجلات علمی و كتب تخصصی متعدد پيگيری می شود.

آخرین اخبار و مقالات

ارتباط با ما

نشانی دبیرخانه : تهران – خیابان طالقانی (بین وصال و قدس) – پلاک 429 – واحد 1

 

شماره تماس : 02188992215

 

ایمیل : isee@isee.ir

در خبرنامه انجمن آموزش مهندسی ایران عضو شوید

درخبرنامه انجمن آموزش مهندسی ایران عضو شوید و از آخرین اخبار این رویداد اطلاع پیدا کنید